reklama

Je kríza?

Plynový kotol je rýchlo starnúce zariadenie. Pri dobrej údržbe vám vydrží 10 rokov a pri žiadnej údržbe 4 roky. Preto sa odporúča každý rok dať kotol prezrieť a vyčistiť servisným technikom. Nuž aj na mňa doľahol pocit, že by som mal dať kotlu čo si žiada a tak som pozval servisného technika. Keď včera prišiel a zhodnotil situáciu, povedal, že bude nutné vyčistiť výmenník od síry. Hovorím mu: "Fajn, dajte sa do toho, budem pokojnejšie spávať". On mi na to odpovedal nezvyčajnou vetou: "Ale to bude stáť 50 eur". Tak toto ma zaskočilo. Prečo to povedal?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Nezaskočila ma suma. Očakával som ju a rád by som ju zaplatil za to, aby bol kotol v poriadku. Zarazila ma však iná vec. Ešte raz - ako znela jeho veta? Povedal: "Ale to bude stáť 50 eur". Mne to znelo ako upozornenie. Upozornenie na to, aby som si jeho službu radšej nekupoval. Medzi ním a mnou bola zrazu prekážka - 50 eur. Lenže mne stále nejde do hlavy prečo je pre neho prekážkou zarobiť 50 eur. Veď je to podnikateľ - živnostník a jeho hlavným cieľom je predsa zarobiť si. Inými slovami povedal: "Nechcem".Je vidieť, že naši ľudia nemajú podnikanie v krvi. Toto nebol jediný prípad, všímam si podobné situácie aj inde. Najbežnejším prípadom sú kamenné obchody, v ktorých sa mojim príchodom v najexponovanejšom čase počet prítomných zdvojnásobí, kde v kúte sedí predavačka - "cica", lakuje si nechty a visí na facebooku. Sú to obchody, kde sa váš pozdrav stratí bez ozveny niekde v nenávratne a vy ho budete rýchlo nasledovať po tom, ako vás dožerie márne čakanie na pozornosť predavača. Toto je príklad zle motivovaných zamestnancov a podnikateľov, ktorí si nevedia alebo nechcú zarobiť, prípadne ich podnikanie vôbec nebaví. A potom sa podnikatelia sťažujú na krízu a zamestnanci na nízke platy.Sú však aj svetlé výnimky, no pribúdajú akosi pomaly. V jednom nemenovanom mäsiarstve u našich západných susedov som bol príjemne prekvapený prístupom predavačiek. Pekne nahlas a s iskrou v hlase pozdravila: "Dobrý den pane, copak vám můžu nabídnout?". Vypýtal som si nejakú šunku a mysliac si že mám vystarané, som sa otočil smerom od pulta. No ako laso okolo krku ma vrátili smerom k pultu predavačkine slová: "Prosím pane, zde je šunčička jak jste si přál. Zítra bude neděle, nebude vaše paní dělat gulášek? Máme zde znamenité hovězí." Bol som opäť zaskočený - no príjemne. Pani mi nenásilne a s úsmevom ponúkala tovar. Hoci som si ho nekúpil, bol som potešený. Je vidno, že zamestnanci mäsiarstva boli k tomuto vedení a pán vedúci sa naozaj stará aby mu robili tržbu a dobré meno.No povedzte do ktorého obchodu sa radšej vrátite a necháte tam peniaze? Tam kde sa na vás usmejú, alebo tam, kde na vás spoza pultu namiesto pozdravu mrzuto zaziape predavačka: "ČÍSLO!!!" - pýtajúc si číslo nákupného vozíka.Kým neprekonáme tieto pozostatky socializmu, tak sa nepohneme z biedy. Je ale na nás kupujúcich, aby sme podnikateľov vychovávali. Chodťe za tými, ktorí vám dajú k tovaru navyše aj dobrý pocit - pridanú hodnotu. No a o tých ostatných sa potom postará trh - čiže vaše rozhodnutie nedať im peniaze. Buď sa spamätajú alebo zaniknú. Dávajte im to tvrdo najavo - už vyše 20 rokov prešlo od doby, kedy sme sa prestali musieť v obchode klaňať a prosiť. Ak si to ako spotrebitelia naplno uvedomíme, tak sa oddelí zrno od pliev a bude po kríze.

Martin Chudomel

Martin Chudomel

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

- softvérový analytik- snílek- cimrmanológ, švejkológ Zoznam autorových rubrík:  Úrady a štátna mocOstatné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu