Ukradli im dušu

Autor: Martin Chudomel | 20.5.2012 o 9:36 | (upravené 20.5.2012 o 10:27) Karma článku: 15,99 | Prečítané:  1133x

Reality šou a seriály nepozerám. Ich obsah ma nezaujíma a útržky či upútavky, ktoré som nechtiac videl, ma iba utvrdili v názore, že ide o plytkosti a riadenú snahu o infikovanie národa primitivizmom. Je to môj názor, nikomu ho nevnucujem a riadim sa heslom: "pokiaľ sa ti nepáči, tak to nepozeraj". Keby išlo len o mňa, tak je všetko v poriadku. Problém je inde.

Kedysi som sa s priateľmi a kolegami rozprával o záľubách, športe, politike, vede, .... Pozorujem však, že obsah súčasnej konverzácie sa výrazne začína plniť mediálnym obsahom, ktorý bol ľuďom v mojom okolí "injektovaný" do hláv. Rozoberá sa Hotel Paradise, Farma, Hlas, Talent, Superstar, Ordinácia, Panelák, ...

A viete ako sa cítim ja? Nemám čím prispieť do diskusie. Môžem akurát nadávať, ale to nikoho nezaujíma. V prenesenom význame môžem povedať, že mi komerčné médiá doslova berú kamarátov - kradnú ich duše. Majú na mňa dosah, aj keď sa im vyhýbam.

Dovolím si pripojiť ešte iný pohľad na obsahovú stránku komerčných televízií. To, čo televízie vysielajú v najatraktívnejších vysielacích časoch, je vlastne tovar. Nazýva sa to formát. S formátmi sa bežne obchoduje a existujú firmy, ktoré predávajú formáty našim komerčným televíziám. Myslíte, že reality šou Farma je výsledkom tvorivosti nejakej našej televízie? Kdeže, tento formát dávali už pred 10 rokmi v Nemecku na RTL pod názvom "Bauer sucht Frau" a je len kúpený s možnosťou vlastnej úpravy. To, čím sa trh nasýtil v USA a západnej európe, sa len teraz dostáva k nám.

Je to ako v nejakej továrenskej kantíne. Máte na výber 3 jedlá a musíte zjesť to, čo vám naservírujú. A vy to s radosťou urobíte a neviete, že všetky tri jedlá boli uplácané z jednotvárnej mäsokostnej pasty.

Nesmieme zabúdať, že médiá majú na národ výchovný účinok. Aký bude výsledok ich pôsobenia, keď o ôsmej večer aktéri používajú nadávky a primitívne prejavy, z ktorých sa "vypípa" len stredná časť? Navodí to pocit normality - pocit, že takto sa rozpráva bežne v každej rodine. Takto nechtiac (a možno aj chtiac) médiá vychovávajú svojich konzumentov.

Máme slobodu. Slobodu pozerať a slobodu vysielať. No aj tak nie sme slobodní. Nenechajte si ukradnúť dušu. Vypnite telku a skúste opraviť dvierka na kuchyni, sadnúť na bicykel, ísť na pivo, alebo si prečítať knihu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa pre Danka veriť nedá

Žiaľ, nie sme v armáde, ale v Smer-SNS-Híd. Kde, všakáno, je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.


Už ste čítali?